جمعه 14 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

روستای آری شهرستان بابل

روستای آری شهرستان بابل

روستای آری شهرستان بابل


نویسنده: روح اله اسحاقی
27 اردیبهشت 1399

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به روستای آری شهرستان بابل جهت اجاره و رزرو



تقسیمات کشوری:
آری، روستایی از توابع بخش بندپی شرقی  شهرستان بابل  در استان مازندران  است.
جمعیت این روستا در سرشماری سال 95 ، 218 نفر می باشد.
نوع بافت: بافت روستا خانه های زگالی و کاه گلی و خانه های با سبک جدید است

 

فاصله از مرکز استان

فاصله از مرکز شهرستان

فاصله از نزدیکترین شهر

فاصله به کیلومتر

95

45

20

فاصله زمان

1:45

1:00

0:30

نام شهر

ساری

بابل

گلوگاه

روستاهای در مسیر از مبداء تا مقصد: لته، ارفع بن، وتیله و ...
جاذبه ها: چشمه آبگرم ، کوههای مرتفع ، رودخانه ، جنگل بکر هیرکانی
موقعیت استقرار:

روستای آری

 

روستای آری که بافت باارزش است با موضوع گردشگری، آب درمانی، معماری و تاریخی و طبیعت گردی مخصوصاً آب درمانی به عنوان روستای مقصد انتخاب می گردد.

روستای آری


عناصر یک تور به شرح زیر مورد بررسی در این روستا قرار گرفت که باید پیشنهادات مطرح شده مد نظر قرار گیرد:
1-راه :
 ورودی این روستای در یک کیلومتر که باید تعریض و آسفالت گردد. به فاصله 2 کیلومتر از جاده مطلوبی برخوردار است. نکته مهم در این جاده بحث ایمنی آن است مخصوصاً برای کسانی که شناختی از این جاده ندارند از امنیت مناسبی برخوردار نیست. جذابیتی که در این مسیر جاده از نظر طبیعت برخوردار است راننده را آنچنان معطوف خود می کند که می توان این ادعا را کرد عنان کنترل را از دست خواهد داد. سقوط تعدادی ماشین از جاده و فوت بیش از ده ها نفر موید این امر است. برای نصب گاردریل به طول 10 کیلومتر باید اقدام جدی بعمل آید. علائم و نمادهای گردشگری مخصوصاً تأسیسات گردشگری در جاده اصلی گلوگاه فیروزجا که مخصوص این روستا است نصب گردد.

روستای آری


2-اماکن دیدنی و جاذبه ها
1-2 – آبگرم: یکی از جاذبه های اصلی مردم این روستا آبگرم است که درحال حاضر مردم بومی بصورت خیلی محدود از آن استفاده می کنند لازم است اقدامات زیر انجام گیرد:
الف – جاده دسترسی به این آبگرم تا نزدیک به 500 متر بصورت سنگ فرش اقدام گردد.

ب- طرح استفاده از این آب معدنی به صورت سنتی تهیه گردد.

روستای آری


ج-طرح در یک جلسه ای با حضور آب منطقه ای، محیط زیست، منابع طبیعی، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی به ریاست فرماندار مورد بررسی قرار گیرد. این طرح با بررسی که صورت گرفته که حداقل 10 نفر شغل ایجاد  می کند و یکی از جاذبه های مهم جذب گردشگر محسوب می شود که در منطقه نظیر ندارد.
د- وزارت بهداشت و درمان و آب منطقه ای نسبت به آزمایش آب معدنی و خواص آن اقدام نمایند و شناسنامه ای در این رابطه تهیه و دراختیار گردشگران قرار داده شود.
ه- پکیج سرمایه گذاری برای آب معدنی توسط میراث فرهنگی با شرط اینکه دستگاههای محیط زیست آب منطقه ای، منابع طبیعی حداکثر در ظرف مدت 2 هفته نظر خود را اعلام دارند.
و: زمینهای پایین دست آب معدنی متعلق به مردم آن با توجه به امکان سنجی که صورت می گیرد باید تأسیسات گردشگری در قالب کمپینگ، ایجاد واحدهای بوم گردی، سفره خانه سنتی احداث گردد. درصورت تأئید موضوع ظرف یک هفته ظرفیت و امکان سنجی انجام گیرد.

روستای آری


2-2 – اجرای طرح هادی:
1-2- با توجه به اینکه طرح هادی تهیه شده اما اجراء نگردیده در یک جلسه ای به ریاست فرماندار، بنیاد مسکن، میراث فرهنگی، بازنگری دررابطه با معابر و خدمات عمومی انجام گیرد.
2-2- شبکه فاضلاب و جمع آوری آبهای سطحی باید اولویت اول کار باشد.
3-2- بهسازی معابر عمومی و کوچه ها باید توسط بنیاد مسکن بعد از اصلاح معابر هادی و بازنگری اجرا گردد.
4-2-بنیاد مسکن به نسبت به جدا سازی معابر عمومی با پرداخت تسهیلات اقدام نماید.

روستای آری

5-2- مرکز روستا یک فضای باز عمومی وجود دارد که در وسط آن درخت بلوط بیش از دویست سال قدمت دارد که باید طراحی یا معماری بومی آن یک جاذبه جدید را بوجود آورد.

6-2-ساخت و ساز بدون هیچگونه ضابطه ای در این روستا انجام می گیرد و نظارتی وجود ندارد. بافت باارزش این روستا با مصالح روز و با طراحی های ناهمگون محصولات گردشگری که در وضع موجود برای برآوردن انگیزه گردشگران وجود دارد از بین می رود. لازم است ضوابط ساخت سازه مخصوص این روستا توسط میراث فرهنگی و بنیاد مسکن تهیه و در کارگروه معماری و شهرسازی آن را مورد تصویب قرار دهند.

روستای آری

7-2 – تنور محلی که بصورت عمومی نسبت به پخت نان اقدام می کند جهت معرفی به گردشگران برنامه ای اندیشیده گردد.

روستای آری


اقامت:
اقامت گردشگران در این روستا فقط از طریق مرمت و بازسازی خانه های قدیمی تحت عنوان بوم گردی باید تامین گردد.

در کوتاه مدت یک پانزدهم  خانوارهای ساکن از خانه های قدیمی را بعنوان واحد اقامتی در نظر گرفت و این عدد در برنامه میان مدت به یک دوازدهم و در برنامه بلند مدت به یک هشتم خانه وار می رسد.
تکنیک ساخت مرمت و بازسازی خانه های قدیمی برای تبدیل به بوم گردی توسط بنیاد مسکن و میراث در ضوابط ساخت و ساز روستا باید تدوین شود به صورتی که یک فرد روستایی که بخواهد خانه قدیمی خود را به بوم گردی تبدیل کند، نقشه مرمت و بازسازی باید به آن داده شود و نظارت بر روند بازسازی باید توسط بنیاد مسکن و یا میراث فرهنگی انجام گیرد.
برای حفظ بافت با ارزش باید تسهیلات معادل صد در صد اعتبار مورد نیاز مرمت و بازسازی در اختیار مالکین با بهره حداقل 6 درصد قرار گیرد البته سیاستهای تشویقی دیگری باید بدین منظور برای مالکین که بخواهند خانه های قدیمی خود را بازسازی کنند در نظر گرفت :

روستای آری

 

روستای آری


پذیرایی :
پذیرایی در این روستا از طریق ایجاد قهوه خانه صورت میگیرد و همچنین خود واحد های بوم گردی تحت عنوان گردشگری خلاق با آموزش که می بینند نسبت یه پذیرایی اقدام نمایند

روستای آری


خرید صنایع دستی و سوغات :
یکی از جاذبه ها های بسیار زیبا در این روستا برخورداری از دامداری بومی است. که فراورده هایی نظیر شیر و ماست و کره و پنیر محلی می تواند بهترین منبع درآمد مردم باشد.
بنیاد مسکن با همکاری جهاد کشاورزی نسبت به طراحی مسکن معیشت محور اقدام نماید و با دادن تسهیلات ویژه به صورت وام و نقشه ساماندهی این امر مهم را در روستا اقدام نماید. عدم رعایت مسائل بهداشتی در این مورد می تواند در جذب گردشگر تاثیر منفی بگذارد. نمد و محصولات چوبی نظیر لاک، کچه، کلز، کترا بهترین محصول این روستا محسوب می شود.
 تعداد گوسفندان در این روستا بالغ بر 200 راس است . پشم آنها که در قدیم بیشتر نمد و جوراب پشمی درست می کردند به یاد فراموشی گذاشته شده است. جهاد سازندگی باید در این رابطه تدابیری با همکاری میراث فرهنگی داشته باشد.
تولید محصولات فراورده های دامی از قبیل نخ ریسی، جاجیم، چادر شب و همچن نحوه کره گیری همگی از بین رفته و با احیاء آنها ضمن اینکه بهترین محل منبع کسب درامد مردم محسوب می گردد به عنوان گردشگری خلاق و گردشگری کشاورزی و برگزاری جشنواره های ملی در این موردد با طبیعت بسیار زیبایی که که در این منطقه وجود دارد تحت عنوان گردشگری فرهنگی و رویداد باعث جذب گردشگر داخلی و بین المللی نمود.
بنابراین لازم است جهاد سازندگی، میراث فرهنگی و بنیاد مسکن در جلسه به ریاست فرماندار برنامه ریزی در این مورد را بعمل آورده و زمینه احیاء آن را در برنامه کوتاه مدت تدوین می نماید.

 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها مازندران مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران


امیرنبا 22 اسفند 1400
😍😍😍😍😍😍

پربازدید ترین مطالب

تگ